Binnen een maand tijd werden er 2 rally’s verreden van het Nederlands Rallykampioenschap waaraan ook het Paradigit Rallyteam deelnam. Eind mei was het de thuisrally van het team, de ELE Rally en afgelopen weekend nam het team deel aan de Vechtdalrally rondom Hardenberg. Beide rally’s wisten ze de Mitsubishi’s van het team aan de finish te brengen en punten te pakken voor het kampioenschap. De ELE Rally staat bekend als een zware rally, de 51e editie was daarop geen uitzondering. Er waren veranderingen in proeven en een nieuw tijdschema, maar wat het dit jaar vooral moeilijk maakte waren de wisselende weersomstandigheden. Het Paradigit Rallyteam sloeg zich er goed doorheen en kon hun thuisrally zeer tevreden afsluiten.

Arjen en Cindy behaalden een 6e plaats algemeen, terwijl Piet en Max er met de 2e plaats van door gingen.

De Vechtdalrally is de kortste rally van het seizoen maar daardoor niet meteen de makkelijkste.

Twee uitdagende proeven waren er voor de deelnemers weggelegd. Er meteen bijzitten en vol er voor gaan was de opdracht voor iedereen. De voorgaande twee edities wist het Paradagit Rallyteam er met de winst vandoor te gaan, de vraag was of ze dit zouden kunnen herhalen met een aantal snelle concurrenten op de startlijst.

Arjen en Cindy haalden het niet maar wisten wel een keurige 4e plaats te bemachtigen, Piet en Max waren vanaf proef 1 vooraan te vinden en gaven dit ook niet meer uit handen waardoor de winst naar hun ging!

Arjen de Koning / Cindy Verbaeten

De ELE rally werd begonnen met een valse start, gegokt werd op weinig regen en slicks maar helaas voor hun werd het veel regen. De tweede boucle van dezelfde drie proeven was er wel de juiste bandenkeuze maar inmiddels was er al teveel tijd verloren, resultaat was een 9e plaats algemeen aan het einde van de eerste dag.

De zaterdag begon weer nat en deze keer lieten ze zich niet foppen en hadden meteen de goede bandenkeuze te pakken. Gedurende de dag werd er door hard maar zeker te rijden, beetje bij beetje tijd terug gepakt. Uiteindelijk wisten ze terug op te klimmen naar een 6e plaats algemeen.

De missie tijdens de Vechtdalrally was om hun 2e plaats in het kampioenschap terug te pakken. “ De Vechtdalrally is een compact evenement, we hebben maar 5 proeven om ons te bewijzen. Onze nota’s staan goed op papier, wij gaan vol goede moed van start” aldus Cindy net voor aanvang van de wedstrijd.

Na twee proeven vinden we Arjen en Cindy terug op een 4e plaats algemeen. Door een probleempje op de derde proef werd er wat tijd verloren en waren er nog maar twee proeven over om tijd goed te maken. De aanval werd ingezet en wederom kwamen ze tweemaal als vierde aan de finish, in het eindklassement werd daardoor de 4e plaats gepakt.

“Helaas is het ons net niet gelukt om onze tweede plaats in het kampioenschap terug te pakken maar we zijn zeker tevreden met dit resultaat! Super dat Piet en Max de Vechtdalrally gewonnen hebben. Na de zomerstop gaan we in Hellendoorn weer de strijd aan voor het kampioenschap” lacht Cindy na afloop.

Piet van Hoof / Max Jacobs

Ook Piet en Max kregen de vrijdagavond van de ELE te maken met de moeilijke bandenkeuze. Een auto die niet optimaal is in de regen en Piet zijn nachtblindheid waren de voornaamste redenen van het tijdsverlies op de concurrenten vrijdagavond. De snelle heren gingen meteen vanaf de eerste proef op zaterdag vol in de aanval om tijd terug te pakken. Piet zijn “thuisproef” (Wintelre) leverde ze zelfs een scratch op. Ze wisten de spannende wedstrijd af te sluiten op een hele mooie verdiende 2e plaats algemeen.

“We staan niet helemaal uitgerust aan de start van deze Vechtdalrally” lacht Max “ Ik ben twee weken op vakantie geweest dus is het afgelopen week iets teveel nachtwerk geworden om de auto weer op punt te krijgen. We gaan er alles aan doen om er toch meteen vooraan bij te zitten”.

Tijdens de eerste proef sloeg de auto even af op het onverhard en was het duo niet helemaal tevreden over de schokdemper afstellingen maar toch kwam er (ook tot hun eigen verbazing) een 1e tijd op de klokken. De afstellingen werden aangepast en het hoge tempo kon worden gehandhaafd.

Ondanks “last” van een langzamere deelnemer op de rondkoers van proef 4, werd de voorsprong gestaag uitgebouwd. De laatste proef werd er geen risico meer genomen en een tandje terug gedaan op het slecht geworden onverhard. Met ruim een halve minuut voorsprong werd de winst gepakt in de Vechtdalrally.

De valse start in het kampioenschap wordt door het mooie resultaat van de laatste rally’s zo weer goed gemaakt.

Het Nederlandse rallyseizoen kent nu een lange zomerstop. Op 18 September gaat het kampioenschap weer verder met de Hellendoorn Rally. Om wedstrijdritme te behouden en de mooie resultaten van afgelopen wedstrijden voort te zetten, reist het team op 12 juli naar België af om deel te nemen aan de TBR rally in en om Roeselare.

Start typing and press Enter to search