Lancer Evolution X

Sinds 2009 bouwt Van Hoof Sport de Mitsubishi Lancer Evolution X Groep N. Onze jaren lange ervaring in de rallysport heeft ons in staat gesteld om alle aspecten van de auto in eigen beheer te ontwikkelen.

De preparatie begint met het chassis welke geprepareerd wordt volgens homologatie en wordt voorzien van een door Van Hoof Sport ontwikkelde en FIA goedgekeurde rolkooi van slechts 44 kg. Tijdens de ontwikkeling van de auto stond het minimaliseren van het gewicht bovenaan. Waar mogelijk is licht gewicht materiaal gebruikt en is goed naar de functionaliteit van alle onderdelen gekeken. Hierdoor is het minimum gewicht van de Evo X in asfalt specificatie slechts 1355 kg. (Minium gewicht is inclusief 1 reservewiel, lege brandstoftank en lege watertank)

De nieuwe generatie 4B11 motor waarmee de Evo X is uitgerust levert meer koppel en vermogen dan z’n voorganger de 4G63 in de Evo IX. Van Hoof Sport gebruikt MOTEC ecu’s om het maximale vermogen uit deze nieuwe motor te halen. De mapping is volledig in eigen beheer op onze eigen motor proefstand gemaakt. De motorproefstand stelt Van Hoof Sport in staat om het maximale vermogen uit deze motor te halen en tevens de betrouwbaarheid niet uit het oog te verliezen.

De wielophanging blijft gelijk aan het basis ontwerp maar voor de schokdempers ging Van Hoof Sport een samenwerking aan met Exe-tc. Zij leveren al jaren de schokdempers voor het Citroën WK Rally Team en zijn dus experts op het gebied van rally schokdempers.

MITSUBISHI LANCER EVOLUTION X R4

Om de toch al potente Mitsubishi Lancer Evolution X grp N nog competatiever te maken is er een R4 variant beschikbaar.

De Evo X R4 heeft een volledig nieuwe wielophaning en subframes wat een significante verbetering geeft in het rijgedrag en de snelheid van de auto. Alle rubber ophanging elementen zijn vervangen door uniballs waardoor de auto veel directer reageert.

Tevens beschikt de R4 over een licht gewicht body pakket wat het minimum gewicht van de auto terug brengt naar 1300 kg.

Als extra optie is het ook mogelijk om de Evo X R4 uit te voeren met een sequentiele 6 versnellingsbak. Dit is nog een extra stap in de prestaties van deze wagen en zorgt er voor dat de Evo X R4 een volbloed rally auto is.

Start typing and press Enter to search